گزارش به جلسه شورای اروپایی نهضت فراگير
هيأت اجراييه  شورای اروپایی نهضت فراگیر هيأت اجراييه شورای اروپایی نهضت فراگیر

رفقای عزیز!حضور شما رفقای گرامی نماینده گان منتخب سازمانهای نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در کشورهای مختلف اروپائی را در این نشست با اهمیت خیر مقدم میگویم. با در نظر داشت اوضاع کنونی این نشست ما دارای اهمیت اساسی برای حال وآینده بخش اروپائی نهضت بشمار میرود.

یکسال از برگزاری  جلسه قبلی شورای اروپائی میگذرد. در این مدت حوادث فراوانی رخ داد که سرنوشت آینده نهضت مارا رقم می زند.

 اوضاع داخل کشور ما بیشتر از هر وقت دیگری بحرانی، نا مطمئن، شکننده و تاثیر پذیر از اراده بیگانگان میباشد. مردم در فقری جانکاه بسر می برد، فاصله میان فقر وثروت هیچگاهی چنین بزرگ نبوده است. در این آشفتگی روز گار اقشار و طبقات میانه حال و تهیدست نه تنها دور نمای روشنی را در برابر خود نمی بینند بلکه روز بروز عده هرچه بیشتری از لایه های مختلف اجتماعی بسوی تباهی بیشتر رانده میشوند.جامعه ما در مجموع جز دیوار نا امیدی در برابر خود نمی بیند. مسایل عمده اقتصادی که در برابر مردم ما قرار دارد ، همراه با معضلات اجتماعی ناشی از آن، جامعه مارا بسوی قهقرا برده است .جامعه سنتی افغانستان در زیر بار سنگین اراده مداخله گران از لحاظ هویت وحیثیت کمر خم کرده است.فرهنگ ریشه دار تاریخی ما به تدریج از ماهوی ترین جهات خود مورد ضربه قرار میگیرد.اوضاع طوری پیش آمده است که نمایندگان واقعی مردم در حاشیه قرار گرفته وعده ای افراد بانفوذ اقتصادی  و وابسته به بیگاناکان به سرنوشت مردم ما اراده خود را تحمیل میکنند.

مشکل عمده کنونی مردم و کشو رما توسعه نیافتگی، بیعدالتی، فقر و بی‌کاری است. توجه به توسعه اقتصادی و اجتماعی از اهم وظایف تاخیر ناپذیر در جهت بهبود اوضاع میباشد و نیازمند برنامه‌ریزی دولتی و تلفيق آن با اقتصاد بازار است. تجارب عدیده ای در دنیای معاصر نشان داده است که نظام اقتصادی رهبری شده و مختلط در شرایط بخصوص کشورما از موثریت ویژه برخور دار بوده و است. نقش دولت وجامعه مدنی در پیشرفت همآهنگ وموزون اقتصادی یک امر آزمون شده است. حتی در پیشرفته ترین کشور های دنیا در مواقع بحران دیده میشود که میکانیزم لجام گسیخته بازار مطلقاً آزاد نمیتواند غول اقتصاد را از زنجیر بحران و ورشکستگی وتباهی وارهاند و از اینجا است که دست بدامان نقش دولت درنجات اقتصاد میشوند.متاسفانه دست اندر کاران امروز چهار نعل کشور ما را بسوی اقتصاد لجام گسیخته میبرند ، هیچگونه حمايتی از تولیدات داخلی در مقابل واردات نمی کنند، دارائی های دولت یعنی مردم را به حراج می گذارند و اقتصاد کشور رابرپایه ضرورتهای پلان شده منافع اقشار مختلف جامعه وسکتورهای تعین کننده اقتصاد کشورتنظیم نمی کنند. در نتیجه اینان نقش بسیار منفی را در سرنوشت وزندگی مردم ما ایفا می کنند.  تنها یک دولت با احساس مسئولیت است که میتواند توسعه اقتصادی، نوسازی و بازسازی اقتصادی را با عدالت اجتماعی پيوند دهد و این آن چیزی است که در کشور ما کمبود آن بطور گویائی محسوس است.

اوضاع سیاسی کنونی کشور مانشاندهنده تسلط وبر تری محافل و گروه های مافیائی ،زورگو و تفنگ سالار میباشد.در واقع نه تنها  برای اداره کشور ما بلکه در عرصه سیاست،  برنامه هاو سیاستهای آزمون شده  نه، بلکه منافع گروهی و رابطه های مشکوک نا مشروع وغیر اخلاقی عمل می کنند. اگر روزی شرایط مهیا گرد دتا صحنه سیاست در افغانستان برپایه معیار های قبول شده بین المللی، پاکسازی شود، سالها لازم خواهد بود تا مردم ما در صحنه سیاست حضور پیداکنند و نقش تعیین کننده خویش را ایفا نمایند.

 زندگی با سرسختی نشانداده است که تنها نیروهای تحول طلب و ترقی خواه قادر اند در تغییر زندگی مردم در جهت بهروزی وبر خورداری از مزایای طبیعی یک زندگی آبرومند و انسانی عمل کنند و این نیروها بنام نیروهای چپ یاد میشوند. در اوضاع کنونی افغانستان متاسفانه نیروهای چپ نه تنها در پراگندگی و رقابت قرار دارند بلکه  حتی در دشمنی باهم عمل  میکنند. اختلافات نیروهای چپ افغانستان که بخش اعظم آن منشاء واحدی دارند، بیشتر از اینکه در اصول تئوریک وسیاستها عملی باشد، ملهم از پیشداوری ها، خصومتها و منفعت های کوچک ومقطعی است. درواقع اعلام دفاع از منافع مردم افغانستان تابع اهداف مقطعی و گروهی شده است. این وضع داخل کشور، در برون از مرز ها هم ، علیرغم اینکه  دسته بندی های داخل کشوربا همان مشخصات بطور کامل وجود ندارد،عمیقاً تاثیر می گذارد.

رفقای عزیز! امروز کشور ما در مرکز گردباد عظیم سیاسی منطقه ما قرار گرفته است.پاکستان کشوری که در متشنج ساختن اوضاع کشور ما طی سه دهه اخیر نقش اساسی را ایفا میکرد امروز خود در معرض تباهی قرار گرفته است و این ناشی از سیاستهای مداخله گرانه وتبعیت سیاستمداران این کشور از مراکزی است که با منافع مردمان منطقه سر سازگاری ندارند. چون اوضاع متشنج پاکستان به هیچ صورت بی تاثیر بر سیر حوادث در افغانستان بوده نمیتواند، پس برما وسایر نیروهای ترقی خواه و وطنپرست است تا در این زمینه با دقت بیشتر و بازنگری نقادانه برخورد بکنیم.ایران کشوری است که در حوادث سه دهه اخیر کشور ما به شیوه ای دیگر مداخله ونقش برجسته داشته است که تاثیرات منفی آن در زندگی مردم و جامعه ما روشن است. اوضاع در این کشور نیز تاثیرات مهمی بر سرنوشت کشور ما وارد خو اهد ساخت.در شرایط حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان چگونه گی سیاست های جهانی در قبال ایران تاثیرات با اهمیتی را در شکل گیری روابط ایران و افغانستان در بر دارد.

ما معتقد هستیم که در سیاستهای بزرگ و استراتیژیک ، به ایجاد شرایط امحای تشنجات وتامین زمینه های تحقق منافع ملی و حیاتی کشور ماباید اندیشید. کشور ما که امروز در مرکز حوادثی بغرنج وپیچیده قرار گرفته است، ازما وسایر نیروهای ملی، مترقی و دموکرات ، هوشیاری بیشتر و برخوردی محتاطانه و در عین زمان جسورانه را انتظار دارد. بهبود مناسبات با همسايه‌ها براساس منافع ملی کشور و عدم مداخله در امور يکديگرباید تنظیم گردد. و از اینجا است که ما میگوئیم در سیاست خارجی از نظر نهضت فراگیر اصول و منافع ملی، تماميت ارضی و استقلال کشور است که در  محراق توجه ما قرار دارد.

بناً نهضت فراگیر مدافع‌ پیگیر منافع‌ ملى‌ و استقلال‌ کشور در چارچوب‌ مناسبات‌ برابر با همه کشورهاى‌ جهان‌ است‌.

ما معتقد هستیم که تمام نیروهای ملی و دموکرات وترقی خواه باید به این بیاندیشند که افغانستان روزی بتواند بمثابه یک کشور متمدن، آزاد ودارای روابط عاری از هرگونه عقده با همسایگان خود وسایر کشور ها عرض وجود کند. بناً باید به الترناتیف هائی اندیشید که این آینده را تضمین نماید. ما پيشنهاد می نماییم که هيأت رهبری نهضت در جهت تدوین یک استراتیژی واقع بینانه وعملی مطابق به شرایط بر ای برون رفت از اوضاع پیچیده کنونی اقدام نماید و ما میدانیم که این استراتژی تحول،‌  بر گذار مسالمت‌آمیز  استوار خواهد بود.

رفقا! در کشور ما هم فضای سیاسی و هم آرایش و حضور نیروهای سیاسی در وضعیت ناجوری قراردارد . برای ایجاد فضای مساعد سیاسی و ارائه الترناتیف برای وضع موجود، نهضت ما باید برای تحقق وظایف همايش وسيع نیروهای ترقی خواه در عقرب 1386 که گزارش اساسی در آن توسط رفیق شیرمحمدبزرگر رییس مجلس موسسان نهضت فراگیر ارائه گرديد ، همچنان گزارش شورای اروپایی نهضت فراگیر در اجلاس نیروهای ترقی خواه،ملی و دموکراتیک مورخ 19 اپریل 2008 در هالند تلاش جدی نماید تا نیروهای ترقی خواه روی مسایل ذیل تاکید و بر ای تحقق آنها مبارزه نمایند:

- دفاع از تماميت ارضي ، استقلال ملی و حاکمیت ملی کشورما.

- تحول دموکراتیک در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تا حضور مردم در تمام عرصه ها تامین گردد.

- استقرار دمکراسی پارلمانی و نظام اداری کشور بر اساس اصل عدم تمرکز و بر این اساس مبارزه در جهت تعديل قانون اساسی در راستای نظام پارلمانی براساس دموکراسی واصول و موازین اعلامیه ءجهانی حقوق بشر، با حضور  صدراعظم و حکومت مسئول و پاسخ‌گو در برابر شورای‌ملی.

- تفکیک قوای ثلاثه.

- قانون باید محور قدرت باشد نه شخص، نه ارگانها. ارگانهاباید از قانون کسب صلاحیت کنند.

- انتخاب شوراهای محلی با صلاحيت‌های اجرائيوی به شمول انتخاب شهردار تا والی.

- انتخابات آزاد  با سهم‌گيری احزاب سياسی و تأسيس حکومت بر اساس احزاب عضو در پارلمان.

- تلفیق‌ دموکراسى‌ سیاسى‌ و اقتصادى‌ و اجتماعى‌ .

- مبارزه باید علنی، مسالمت‌آميز، پارلمانی ومبتنی بر رد خشونت باشد.

- توزیع‌ واقعی قدرت‌ در جامعه‌ بر اساس مشارکت‌ آگاهانۀ مردم‌ در حیات ملی ،‌ سیاسى‌، اقتصادى‌ و اجتماعى‌.

- ایجاد دولت قانون‏مدار، غیرمتمرکزوکارا .

-  مبارزه برضد تروریزم  و زرع مواد مخدر، پروسس و قاچاق آن.

- تقويه نيروهای مسلح و جذب افسران با تجربه و وطنپرست.

- مبارزه برضد فساد، رشوه و اختلاس .

- تأسيس حکومتی که از يکسو بدون تردد مصصم به مبارزه جدی و قاطع با گروه‌های تروريستی طالبان و القاعده باشد و از سوی ديگر توانايی مديريت سالم غلبه بر بحران را نيز داشته باشد.

- حفاظت از طبیعت و محیط زیست.

ما معتقد هستیم که تبلیغ و ترویج هر چه وسیع تراین اندیشه ها از سوی نهضت زمینه های بیشتری را برای تفاهم وهمدلی و همراهی بین نیروهای ترقی خواه و وطنپرست ایجاد خو اهد کرد.

رفقای عزیز!

رهبری نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان رفیق حبیب منگل یکی از سابقه داران جنبش ملی و دموکراتیک کشور و عضو رهبری شورای اروپایی به کرسی ریاست جمهوری افغانستان نامزد نمود . نامزدی رفیق منگل به کرسی ریاست جمهوری یک امر تصادفی نبوده بلکه رهبری نهضت تقریبأ دو سال قبل کمیسیون را به ریاست رفیق داوود راوش معاون اول نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان به منظور بررسی اوضاع عمومی کشور و مسألۀ مشارکت نهضت در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا های ولایتی ایجاد نمود. بعد از تحلیل و ارزیابی دقیق اوضاع از جانب کمیسیون مؤظف ، نهضت به یک اقدام تاریخی متوسل شد.

با این اقدام جسورانه اعتبار و حیثیت نهضت ما در بین مردم و سایر نیرو های تحول طلب و ترقیخواه افزایش یافته و نهضت از لحاظ کمی و کیفی در سطح عالی قرار گرفت . قابل یاد دهانی است که این اقدام از یکسو تداوم مبارزات دادخواهانه و مترقی را ضمانت نموده و از سوی دیگر زمینه های همسویی ، همکاری نیروهای ترقیخواه ، تجدد طلب و دموکرات را فراهم نموده و جنبش ملی و دموکراتیک کشور را وارد مرحله نوین از تکامل آن مینماید . مردم حقشناس کشور ما خاطرات شیرین دیروز را از یاد نبرده و حسرت آن دوران موجب آن گردید تا از کاندیداتوری داکتر حبیب منگل به کرسی ریاست جمهوری و سایر کاندیدان شورای های ولایتی حمایت و پشتیبانی نموده با کار مشترک با اعضای نهضت به دور نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان بسیچ گردند.

درینجا لازم میدانم تا از کار پیگیر و پر ثمر ستاد انتخاباتی اروپایی نهضت فراگیر به رهبری رفیق سید طاهرشاه پیکارگر و اعضای هیأت رئیسه و فعالیت مبتکرانه و فداکارانۀ همه اعضای ستاد اروپایی که با شور و هیجان و انرژی کم نظیر ابتکارات بزرگ را انجام دادند ، ابراز سپاس و قدر دانی نمایم.

بدینترتیب با سپری شدن هر روز کمپاین انتخاباتی ن،ف،د،ت،ا اعضای نهضت با حفظ تنوع برداشت ها و نظریات متفاوت در رابطه با نحوۀ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در یک  صف واحد و فشرده به کمپاین مبارزات انتخاباتی پرداخته و نهضت را به اهداف مطروحه هر چه بیشتر نزدیک میگردانند . اکنون بدون شک پلاتفرم انتخاباتی رفیق منگل که انعکاس از خواست ها ، نیاز ها و مطالبات بر حق مردم میباشد ، نتنها در بین جامعه سیاسی و مدنی بلکه در میان لایه های مختلف اجتماعی کشور از جایگاه ارزشمند و اثر گزار بر خوردار میباشد.

رفقا!در برابر نهضت ما وظایف سترگی قرار گرفته است که به حل آنها باید پرداخت. درمیان مسایل عمده مبارزه در راه وحدت نیروهای ترقی خواه و دموکرات از اولویت برجسته ای برخوردار است.

برای تاثيرگزاری درسياست های افغانستان ، بايددرسمت گفتمان جدی ميان طيف های مختلف نيروهای سياسی درعرصه عمومی جامعه وکشور حرکت کرد وپيش ازهرتصميم بايد به انديشه متشکل کردن نيروهای سياسی ، اجتماعی حامی تحولات دموکراتيک بود ،و باهمه نيروهای سياسی که با ماوجوه اشتراک دارند تماس گرفت.

ما بایدبا تمام نيروهای سیاسی  ملی که  دموکراسی  ومردم سالاری رامی پذيرندوبه اعلامیه جهانی حقوق بشر و مبارزه در راه منافع طبقات فرو دست جامعه معتقداند، بدون اينکه کدام معامله صورت بگيرد ، براساس استراتيژی معين مساله اتحاد رامطرح سازیم .

امر روشنی است که بدون موجودیت يک جنبش قدرتمندویک سازمان سیاسی روشن نگر وتأثيرگزاربسر رسانیدن مامول اتحاد ها و وحدت امر ساده ای نیست .بناءً برای تحقق آنها، بايد درنظر گرفت که:

 مبارزه درراه ایجاد وتشکیل يک شورای سياسی متحده درداخل کشوربرای متشکل کردن نيروهای همسو و دارای وجوه مشترک با نهضت فراگير،ازمهمترين اهداف سازمان ما درروضع موجود کشورباید باشد تا اقدامات وابتکارات ،  مجموع نيروهای سياسی را بتوائد منسجم سازدو سازمان بدهد.ازاين روتشکيل کنفرانس سراسر ی درداخل وخارج کشورازهمه نيروهای مختلف که وجوه اشتراک درمسايل دارندبه طورکلی ميتواندمفيد وموثرباشد ، امید اين کنفرانس محدود به چندحزب نمانده وهيچ شخصیتفمحفل و نيروی سياسی همسو رااز نظرنیندازد ، پذيرش اين شرط نه تنهاگامی بسوی ایجاد اعتماد لازم، بلکه حرکت به سوی تشکيل شورای سياسی موردبحث می باشد . مهم اينست که تصامیم با اهمیت و موثربايد ازدل اين گفتمان وتوافق عمومی براساس خرد جمعی وخواست طيف ها وجريانات سياسی واجتماعی بیرون آید.

رفقا! بخش اروپائی نهضت فراگیر بمثابه یکی از واحد های با اهمیت نهضت ، مانند هر سازمان دیگری در فعالیتهای روزمره خویش به تجارب واندیشه های جدیدی دست می یابد که خوشبختانه به پیروی از سنت دیرینه مبارزان راه آزادی وسعادت انسان، در هر مرحله ای مورد ارزیابی و بحث و مداقه قرار میگیرد. بر این مبنا جهت بهبود سطح کیفی فعالیتهای بخش اروپائی نهضت این ضرورت پیش می آید و برجسته می گردد که بخاطر تکامل سالم وحدت اندیشوی اعضای نهضت در همه زمینه ها که خود عامل تعین کننده وحدت عمل نهضتی ها می گردد،اصل تنوع نظر بخاطر درک پدیده ها و حقایق در داخل شوراهای نهضت نه تنها رعایت گردد،بلکه شیوه های موثر عملی ساختن این اصل جستجو گردیده و در عمل پیاده ساخته شود.

این تلاشها از يکسو حضور  تنوع سیاسی را در چارچوب کلی برنامه‏ی نهضت فراهم آورده و از سوی ديگر در نهضت انسجام سازمانی و عنصر حزبیت را تقويت خواهد کرد.روی ساختار تشکیلاتی غیر متمرکز تأکید صورت میگیرد به نحويکه از تورم تشکيلاتی کاسته شود.

همچنان لازم خواهد بود تاهيات رئيسه ايجاد گردیده رهبری دائماً فعال جمعی نهضت را در اروپا بعهده گیرد ،و ارتباط کاری و سازندهء شورای اروپایی را با رهبری نهضت فراگیر در افغانستان به نحوء بهتر از گذشته تأمین سازد.

رفقا! آنچه ما را از سازمانهای غیر دموکراتیک متمایز میسازد عبارت است از صداقت و طرح  آشکارمعضلات  موجود بر پایه دمو کراسی و اصول اساسنامه ای مان. من اعتقاد دارم که پنهان کاری واقعیتها مارا به گمراهی تباه کننده ای می برد.بناً ما مکلف هستیم مسائل را با صراحت مطرح سازیم. باید شفافیت و اصولگرائی را در عمل روزمره ما معیار قرار بدهیم. بیائید رفقای عزیز به پیشداوری ها و تحمیل ذوق ها وسلیقه های فردی خود بر جریان حوادث و فعالیتهای نهضت فراگیر پایان بخشیم. بخاطر تاًمین اعتماد در نهضت  صداقت درعمل شرط حتمی است.اعضای نهضت باید همه انتقادات ، پیشنهادات و معضلات پدید آمده را صادقانه و در چوکات اصول در جلسات و گردهمآئی  های نهضت مطرح بحث قراردهند. ما مسئولیت عظیمی را در برابر مردم و تاریخ بدوش می کشیم نگذاریم اختلافات غیر اصولی که از تفاوت اندیشوی منشاء نمی گیرند سرنوشت جنبش و نهضت را به  بازی بگیرد.مرحله کنونی مبارزه برحق ما بیشتر از هر وقت دیگری از ما حوصله مندی ، بردباری و چنگ زدن به زنجیر اصو ل را می طلبد.

رفقای عزیز! بخش اروپائی نهضت فراگیر دمو کراسی وترقی افغانستان بمثابه بزرگترین سازمان برون مرزی نهضت فراگیر از یکسال بدینسو در عرصه های مختلف، فعالیتهای خود را برپایه سهم گیری همه اعضا در جهت پیاده نمودن تصامیم مقامات مسوول در چارچوب سیاستهای جاری و برنامه عمل نهضت ، تنظیم نموده است.

پس از گزینش اینجانب بحیث رییس شورای اروپایی  نهضت ،به ادامه تماسها و جلسات مکرری که ناشی از برخورد اصولی نهضت در قبال امر وحدت،اتحادها و جبهه میهنی از همان بدو تاسیس آن می گردد، نشست بدون پیش شرط  میان اینجانب و محترم میرعصمت الله سادات رییس شورای اروپایی  حزب متحد ملی بود که بتاریخ 4 نومبر سال 2008 پی ریزی گردید .به ادامه تلاش های مشترک در این نشست به اصل همسویی ، هم اندیشی ووحدت گرایی میان این دو حزب تکانه جدیدی داده شد ، هسته های همگرایی ، نیک پنداری ، وهمسویی ریخته شد و در مدت زمان بسیار کوتاه دست آورد های بس ارزنده ومفیدی را ببار آورد . پس از این نشست ، خوشبختانه روسای نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان وحزب متحد ملی افغانستان رفيق شیر محمد بزرگر و محترم نورالحق علومی در یک نشست با اهمیت سیاسی  به تاریخ 24 نومبر 2008 ترسایی توافقنامه وحدت دو حزب را دستینه کردند وبه کمیسیونی وظیفه سپردند تا خطوط کلی فکری حزب واحد را پی ریزی کنند.  

این آغاز یک بار دیگر در اروپا به دیده ی شادی نگریسته شد ، من و محترم سادات به تاریخ دهم ماه دسمبر سال پار گروپ کاری واحدی شورای اروپایی را برگزیدیم ، که آرزو مندم تا با پایان موفقت آمیز کار انتخابات ریاست جمهوری یکبار دیگر کار وحدت از بن بست هائی که وجود دارند رهایی یابد ووحدت میان دو سازمان ن.ف.دوت.ا وحزب متحد ملی به ثمر رسد.

افزون بر این کار کرد، نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان به مثابه یک سازمان وحدت گرا وهمسو اندیش  پس از نشست 11 اکتوبر سال 2008 ترسایی ، تلاش خود را در زمینه فراهم آوری زمینه های وحدت و اتحاد میان سازمان ها ، حلقات ، وشخصیت های مستقل سیاسی  دموکرات وهمسوگرا ادامه داد .

تلاش بخاطریکپارچگی اعضای ح.د.خ.ا(حزب وطن) تحت نام « تفاهم وحدت اعضاء وسازمانهای ایجاد شده از بدنه حزب وطن» به اشتراک نمایندگان با صلاحیت سازمانهای چون : ن.ف.د.وت.ا ،تشکیلات موءقت انسجام اعضای حزب وطن، حزب   ملی افغانستان،حزب ملی فعالین صلح افغانستان، نهضت آینده .ا ، حزب وطن .ا ، کمیسیون موقت تفاهم ووحدت اعضای سابق حزب وطن (ح.د.خ.ا) در شهر هامبورگ ،کمیسیون تفاهم ووحدت ایالت ویسبادن آلمان، وحلقه  اعضای سابق حزب وطن(ح.د.خ.ا)  ادامه دارد وطی نشست های متعدد پالتاکی و حضوری چندین باره زمینه های همسویی ووحدت اندیشی فراهم گردیده است . من آرزو داشتم تا در جریان تصدی خودم این درخت پر ثمر به میوه مینشست .آرزو مندم تا بزودترین فرصت ،   وحدت میان سازمانهای چپ ودموکراتیک جدا شده از پیکر ح.د.خ.ا  وسایر نیروهای دموکرات ودگر اندیش در اروپا ودر داخل کشور فراهم گردد.

در فاصله بین دو جلسه شورای اروپایی کارما با دستاوردها و کاستی هایی همراه بوده است که به گونه مختصر توجه تانرا به آن معطوف می دارم.

رفقا! کارهای زياد و پر ثمر نه تنها در سطح شوراهای کشوری و کمیسیونهای شورای اروپایی،بلکه از سطح واحدهای اولیه تا شوراهای بالاتر انجام یافته است که برشماری همه آنها وقت زیاد را می طلبد.

همه می دانیم که توقع و تقاضا از برجسته گی در کارهای سازمانی ما را نه تنها اعضای نهضت فراگیر در اروپا،رفقای ما در دیگر قاره ها و مجلس موسسان،بلکه همه سازمانهای دوست و برادر  دارند.

از همینرو هم ما نباید کارهای ما را به روال عادی آن پیش برده و باید با نیروی بیشتر و توجه و  دقت بهتر انجام دهیم.

برمبنای همین اصل ، اجازه دهید تا به کارهای انجام یافته طی یک سال از  دید انتقادی نگاه کرده و راه های برون رفت آنرا مشترکاً در همین جلسه دریابیم تا ترکیب جدید ارگانهای رهبری شورای اروپایی آنرا به منسأ اجرا قرار دهند.

در بخش تشکيلات : دراین بخش در کادر میکانیزم تشکیلاتی ، رابطه مستقیم با شورا های کشوری بصورت دوامدار وجود داشته ، انتخابات حزبی با رای گیری سری ( الی سطح شوراهای کشور ها ) که وسیله عمده دموکراتیزه کردن حیات درون سازمانی است در همه سطوح انجام یافته و سازماندهی امور تشکیلاتی شورای اروپایی به روال عادی صورت گرفته است.

باید یاد آوری کرد که امور تشکیلاتی درسطح  شوراهای شهر، ایالت، کشور و اروپائی پلانیزه شده وچگونگی ارزیابی تحقق این پلانها درجلسات شوراها صورت گرفته، جلسات  هیئت رهبری شوراها و هیئت اجرائیه اروپائی در همآهنگی با شعبه اسناد و ارتباط نظم بهتریافته است.تنها در سطح شورای کشوری اتریش 32 تن طی یکسال به عضویت نهضت فراگیر پذیرفته شده اند،و سایر کشورهابه تعداد( 62)رفیق را به عضویت نهضت فراگیر پذیرفته اند،در کشورهای اتریش،هالند،آلمان،انگلستان ناروی و دنمارک واحدها،شوراهای شهری،ولایتی و ایالتی ایجاد گردیده است،با آنهم با نگاه به گراف جذب جديد در سطح شورا ها ،می بینیم که از هر ده عضو نهضت تنها یک رفیق به جلب و جذب پرداخته و سایر اعضای نهضت کوچکترین توجهی مبذول نداشته اند.پرسش در اینجاست که ما منتظر چه نشسته ایم؟چرا پوتانسیال بزرگ جلب و جذب در اروپا را که در وجود یاران دیروز و همفکران امروز ما مساعد گردیده است به دیده نگرفته و زحمت آنرا به خود نمی دهیم تا به آنها مراجعه نماییم.باید در زمینه ابتکار عمل را بدست گرفت وشیوه های بهترکار را در این زمینه در پیش گرفت.با دریغ که  نه تنها به جلب و جذب جدید توجه صورت نمی گیرد،بلکه در بعضی از شوراها رفقای خود را نیز از دست میدهیم. رفقا،باید خود را تکان داد.ما باید بمثابه یک سازمان سیاسی با مسئولیت تحلیل و ارزیابی از این امر داشته باشیم که چرا عده ای سازمان مان را ترک میگویند. باید دلائلی  راکه باعث این امر میگردد برملا سازیم و در جهت بهبود امور بصورت قاطع و اصولی اقدام و مبارزه نمائیم. ما باید سیستم کارهای تشکیلاتی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار بدهیم وراه بهتری را برای معضله جلب و جذب پیدا کنیم.فعالیتهای ابتکاری سازمان نهضت در اتریش برای تقویه سازمان نمونه خوبی در این عرصه است.

پس بیایید رفقا به بی اراده گی دراجرای تصامیم ، دودلی درکارها، بهانه گیری بی مورد عده یی ازاشخاص غیرمسوول ،استفاده از شیوه های کار غیر اصولی ، پیشداوریها، تمایلات غیر اصولی وعدم قاطعیت در اجرای وظایف راکه سبب بروز سروصدا ها گردیده است نقطه پایان بگذاریم،و تحرک جدی در کار رونما سازیم،تا با یک تشکيلات قوی،فشرده،منظبط و با دسپلین همانگونه که توقع می رود،به یک سازمان نمونه مبدل گردیم.

در بخش رسانش و فرهنگ: در این مدت تدویرسیمینارهای پالتالکی پیرامون موضوعات مختلف،دکلمه اشعار که پیام های مطرح سیاسی را همراه داشت و توسط  سایت های مختلف بدست نشر سپرده شد،تجلیل از روزهای ملی و بین المللی در شماری از کشورها و سهم گیری ويژه در تجلیل از زادروز زنده یاد ببرک کارمل و دومین سالگرد درگذشت جاویدان نام محمودبریالی،اشتراک در ملاقات ها ،راه اندازی محافل فرهنگی چون عرس بیدل در هامبورگ و هشتصدومین سالگردتولد مولانا در اتریش را سازمان داده است.

اما به صراحت باید گفت که  کارسیاسی وتبلیغی آن چنانیکه لازم است واز یک سازمان سیاسی بزرگ مانند نهضت فراگیرتوقع میرفت در سطحی قرار ندارد که جوابگوی خواسته ها و رفع نیاز مندیهای نهضت ما باشد.کار تبلیغی،سیاسی اولاً به یک سیستم و دستگاه تبلیغی کار آمد وبعداًبه کارو خرد جمعی نیاز دارد.متاسفانه مسوولین این عرصه ونیز مسوولین بعضی از کشور ها در این مورد کمتر توجه نموده اند. رفقای مسوول در مورد برخورد دلسوزانه نمی نمایند.کمتر رفقا به سایتها به خصوص سایت پیام نهضت کمک می نمایند.فرهنگ مطالعه آهسته،آهسته دربین اکثریت رفقا به اصل درجه های پایین تبدیل میگردد. از سیمینار ها وکورسهای آموزشی خبری نیست.تبلیغ ضد تبلیغ خیلی ضعیف است،جالبتر اینکه بعضا دیده میشودکه به علت ضعف خود ما بعضی رفقاعامل تبلیغات مخالفین سیاسی ما در درون نهضت میگردند.

در بخش تفاهم: رفقا! شورای اروپائی نهضت فراگیر در زمینه تفاهم با سائر سازمانها و بخصوص آنانی که با ما دارای منشاء سیاسی واحد اندگامهای بسیار جدی را به جلو گذاشته است.نمونه های فراوانی در این عرصه وجود دارد که از ذکر آنها می گذ رم زیرا رفقا با آن آشنائی دارند.

نشست 19 اپریل سال پاریکی از نمونه های درخشان کار نهضت در این زمینه است که باعث ارتقای جنبش برون مرزی چپ بطور عام وشورای اروپائی نهضت بطور خاص میباشد.ما در جریان عمل به اثبات رسانیدیم که خواهان صدیق نزدیکی و تفاهم با سایر نیروها هستیم.

درواقع کمیسیون تفاهم شو رای اروپائی فعالیتهای مثبت بزرگی را در جهت تثبیت هویت وحدت طلبانه نهضت ایفا نموده است و از پشت این تریبون از رفقای عزیزی که در این راه زحمات زیادی را از سالیان طولانی بدینسومتحمل شده اند، مراتب سپاس و قدردانی شورای اروپائی را ابراز میدارم.از رفقا فضل احمد طغیان، فرین محسنیان، داود رزمیار،شفیق الله توده ای، حبیب منگل و کاوه کارمل که در راه تفاهم و نزدیکی این نیروها در مراحل مختلف زحمت کشیده اند سپاسگذاریم.

رفقا!وحدت یک مبارزه است؛ مبارزه ای شریفانه وبرحق. این مبارزه برحق مبتنی براصول،ضوابط ، شیوه ها و راه های مختلفی است که انتخاب شیوه واحدکارمستلزم گذشت زمان وبرملا شدن یکی از شیوه های کار بمثابه شیوه ای کار آمد وموثر میباشد.بناً در این عرصه نیز مانند سائر عرصه ها میتواند تفاوت نظر وجود داشته باشد. مهم این است که سازمان ما در مجموع خواهان وحدت عمل و ایجاد زمینه های اتحاد با سائر نیروها است.

در بخش کار با زنان: رفقا! کار در این بخش با آنکه یک کمیسیون جدید در ترکیب شورای اروپایی است،با علاقه مندی و  همسویی زنان نهضتی دنبال می گردد.چنانچه نقش زنان روز تا روز در کار فعال سیاسی نهضت برجسته گردیده و  خوشبختانه ما در سطح شوراهای کشوری نیز آنها را با تکاپو و تلاش فراوان با خود داریم.

بدون شک نخستین نشست اروپائی زنان نهضت فراگیر د. ت. ا. تحت شعار «بسیج بیشتر زنان بسوی دموکراسی و ترقی در افغانستان» می تواند تکانه جدی در این راستا به شمار رود.

اما سوال اینکه چرا ما در فعال ساختن زنان و دختران جوان خانواده های ما به صفوف نهضت فراگیر توجه نمی نماییم،چالش بزرگیست که در برابر شورای اروپایی نهضت فراگیر قرار دارد.

رفقا!صادقانه می گویم وقتی به فوتوهای مراسم متعدد رفقای ما در کابل می نگرم و زنان نهضتی را که افتخار همه ما ست در همه جا و در صفوف نخست محافل می بینم،که با وصف مشکلات دیرپا و خفقان آور اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و بويژه امنیتی کشور که از نزدیک به دو دهه قرار دارند،اما خوشبختانه عشق به مبارزه دادخواهانه را از دست نداده اند،بی درنگ به فکر فرو می روم،که چرا رفقای ما در اروپای آرام، زنان خانواده شانرا با یک پشتاره بزرگ کار فعال سیاسی و اجتماعی در خانه های شان محصور نموده اند؟چرا این سیاست طالبانی در اروپا دامنگیر ما کسانی که خود را مدافعان سربکف حقوق مساوی زن و مرد می دانیم گردیده است؟

بیایید که به این کمبود بزرگ پایان بخشیم و از وجود زنان و دختران جوان صفوف نهضت را پر رنگ تر ساخته و هرچه بیشتر گسترش بخشیم.

در بخش امور مالی: در این بخش نظم بهتری درزمينه جمع آوری وانتقال پول به داخل کشورايجاد گرديده است. در وضع کنونی ماهوارمقدارمعين پول مورد ضرورت داخل کشور تهيه وارسال میگردد.

بايد خاطرنشان ساخت که طی اين مدت مجموعاً مبلغ 18895 € ازدرک حق العضويت هاواعانه جمع آوری گرديده و در همین مدت درحدود13333 یورو به داخل کشور انتقال گرديده است .

وضع پرداخت حق العضويت ، اعانه وايجاد فوند مالی درکشور های ناروی ، آلمان ، آيرليند ، بلجيم ، سويس ، اتريش فنلند وسويدن بهترمیباشد.

رفقا!ارقام نشان می دهد که نزدیک به 80 فیصد حق العوضیت ها جمع آوری گردیده است.که به هیچ وجه پاسخگوی مقتضات کنونی نمی باشد.باید برای تصفیه به موقع حق العوضیت  ها باید از همه امکانات لازم استفاده کرد.

یکی از جهات اصلی کار کمیسیون مالی را از چندی بدینسو جمع آوری اعانه برای کمپاین انتخابات ریاست جموری تشکیل می دهد.درفوند مالی انتخابات طی مدت کوتاهی که از اقدام نهضت مبنی بر نامزدی رفیق منگل می گذرد،مجموعاً مبلغ پنجاه هزار دالر جمع آوری گردیده و به مرکز انتقال یافته است.جا دارد به همه عزیزانی که در این عرصه کمک نموده اندابراز سپاس و امتنان نمایم و بويژه از نام شورای اروپایی از همه همرزمان پیشین و روشنفکران ترقی خواه که خارج از ساختار نهضت ما را کمک رسانیده اند قلباً تشکری کنم.

در بخش اسناد و ارتباط: پس از ایجاد کمیسیون اسناد و ارتباط تمام هدايات،رهنمودها و دستورالعمل های مقامات بالایی به شوراها و بخش های زیربط ارسال ،همچنان پیشنهادات،نظریات و گزارش های مقامات پایانی به ارگانهای رهبری گسیل گردیده است. جلسات هیأت اجراییه با آجندای قبلاٌ پیشبینی شده و تهیه مواد جلسه از قبل توسط شعبات مربوط از کیفیت و غنای بیشتری برخوردار شد.می خواهم همکاری رفیق عبدالرحمن سروری که طی یکسال با من صمیمانه انجام داد،از نام خویش سپاس و امتنان نمایم.

رفقا! در فرجام می خواهم از همکاری و همیاری همه رفقایی که در طول یک سال با من انجام داده اید سپاس و امتنا می نمایم،و آرزو دارم تا با رفیقی که در جلسه امروز از سوی شما انتخاب و این مسوولیت خطیر را عهده دار می بیشتر از پیش مدد رسانیده و در بهبود هرچه بهتر کار های سهیم گردید.

 

زنده باد افغانستان

به پیش به سوی تحقق آرمانهای والای ن.ف.د.ت.ا


July 23rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها